כך תפתרו תקלות מחשב:

 

אצל רובנו תקלת מחשב, אפילו קלה, מעוררת בהלה שהופכת אותנו טרף קל. אנחנו נעשה הכל, נשלם הכל, העיקר שזה ייגמר. אבל יש טיפולים ביתיים- עשו זאת בעצמכם.מקרים בהם זה ממש מיותר, וכל טכנאי הגון יגיד לכם: בפעם הבאה אתם יכולים להתמודד עם בעיה כזו בעצמכם. פשוט חבל על הטרטור. אז בשלב זה אולי נראה לכם שאין שום סיכוי שבעולם שתעיזו לנסות להתמודד לבד עם תקלת מחשב "רצינית". וזה בסדר - אתם לא צריכים להיות גיבורים גדולים, ואם אינכם יודעים מה לעשות אז תמיד עדיף לפנות לטכנאי מאשר לנסות ולהזיק. אבל הניסיון מלמד שהרוב המכריע של תקלות המחשב הן דווקא מהסוג הפשוט שאפשר לפתור לבד. אז לא משנה מה אתם חושבים בעניין הזה - אחרי שתגמרו לקרוא, גזרו ושמרו את הכתבה הזאת. מחר בבוקר אתם עלולים להזדקק לה.

 

צפצוף בהדלקת המחשב:

 

הבעיה: כשאתם מדליקים את המחשב נשמעת סדרת צפצופים שונה מהרגיל, ומשהו משתבש - לא מופיעה תמונה על המסך, המקלדת לא מגיבה, המחשב לא עולה וכו'. כשאתם מאתחלים הבעיה נפתרת, אבל בהזדמנות אחרת היא חוזרת על עצמה.

הפתרון: הצפצופים אומרים שה-BIOS הרכיב ש"מתניע" את המחשב, זיהה תקלה או ליקוי באחד הרכיבים או החיבורים. ברוב המקרים אפשר לאתר ולפתור את הבעיה לבד.

למשל, אם אתם חווים שיבוש בתצוגה, כדאי לבדוק שהכרטיס הגרפי תקוע היטב בחריץ שלו. אם יש לכם בעיה עם המקלדת אז כדאי לבדוק אם התקע שלה מחובר באופן רופף. עוד גורם ידוע לצפצופים כנ"ל הוא רכיב זיכרון ש"השתחרר" מהתושבת שלו. אם אינכם חוששים לפתוח את המחשב ו"לשחק" קצת בחיבורים (כמובן, רק כשהמחשב כבוי ואחת מידיכם מונחת על המארז כהארקה), אז תוכלו לבדוק את העניין בקלות. אם פנים המארז מאובק במיוחד, לא יזיק לנקות אותו עם תרסיס אוויר דחוס (תמצאו כזה בכל חנות חומרה/אביזרים).

 

המחשב נתקע ומאתחל:

 

הבעיה: המחשב "קופא" מדי פעם ופשוט מפסיק להגיב או מבצע Restart מעצמו מדי פעם. לפעמים באמצע נגינת מוזיקה או וידאו המחשב נתקע ומתחיל להשמיע קולות של תקליט שרוט (חוזר ושוב ושוב על הצליל האחרון שתוכנת הנגן השמיעה).

הפתרון: הבעיות שהזכרנו, ותקלות פחות נפוצות, הם בעצם גילויים חיצוניים שונים לאותה בעיה.

למעשה, אחת משתיים (ברוב המקרים): תקלת זיכרון או התחממות המעבד. בעיות זיכרון אופנתיות בכל עונות השנה, אבל הכי נפוצות במחשבים חדשים שכוללים רכיב זיכרון לא תקין, או שנעשתה טעות בהרכבה שלהם. אם זה המצב אצלכם אז צרו קשר עם החנות ממנה קניתם את המחשב ובקשו לפתור את הבעיה.

אם המחשב אינו חדש, ולא נתקלתם בבעיה קודם, יש סבירות גבוהה שהבעיה קשורה דווקא למעבד.התחממות-יתר של מעבד שכיחה מאד בעונת הקיץ. סובלים ממנה מחשבים שנקנו בחורף, ושעם העלייה העונתית בטמפרטורות מתברר שמערכת הקירור שלהם לא עומדת בעומס. סובלים ממנה גם מחשבים לא-חדשים, שמערכת הקירור שלהם מתקרבת לכשל, כתוצאה משחיקה, לכלוך, הצטברות אבק.כדי לאמת שאכן זו הבעיה אפשר להריץ תוכנה כמו SpeedFan כדי למדוד את טמפרטורת המעבד ורכיבים נוספים במחשב. סימן נוסף הם רעשי טרטור של המאווררים (אליהם, ולדרכי הפתרון, נתייחס בסעיף הבא).

 

רעש מהמחשב:

 

הבעיה: טרטורים, המהומים, אוושות וחרחורים מכיוון המארז.

הפתרון: רוב הרעשים שמחשב עשוי להשמיע קשורים למאווררים המרכיבים את מערכת הקירור שלו. ישנם אמנם מקורות אחרים לרעשים, כולל חריקות מאווררהפח של מארז שהברגים שלו אינם מהודקים, וכולל תקתוקים וצרצורים של דיסק קשיח שעומד לקרוס. כלומר, רעשים מסוימים עלולים להיות סימן האזהרה האחרון לפני תקלה חמורה בהרבה (אם אינכם בטוחים כדאי לקרוא את המאמר. אבל במקרים הנפוצים יותר, אפשר להבחין בבירור שהרעשים שאתם שומעים מגיעים מכיוון המאווררים, וגם מתלווה אליהם עלייה בטמפרטורות של רכיבים שונים (ראו הסעיף הקודם)אם מאוורר חלש מדי ו/או מאיכות נמוכה, אז ייתכן שהוא נשחק או התקלקל ויהיה עליכם להחליף אותו (משימה פשוטה יחסית, אגב, אם אתם בעלי יוזמה וידיים טובות). אבל בהרבה מקרים הבעיה קשורה לאבק ולכלוך שהצטברו במארז. נסו לשאוב בעדינות אבק מפתחי האוורור של המארז. אם אתם לא מפחדים לפתוח את המחשב, עשו זאת - ובדקו אם יש לכלוך נראה לעין (כמו קורי עכביש) שהסתבך בלהבי המאווררים. תרסיס האוויר הדחוס (מבעיה מספר 1) יכול גם הוא לעזור.

 

בעיות צפייה:

 

הבעיה: הורדתם סרט מהאינטרנט או קיבלתם סרטון וידאו בדואר אלקטרוני. אתם מנסים להציג אותו ונגן המדיה מדווח שהוא לא יכול לעשות את זה. או שאתם רואים תמונה ולא שומעים צליל, או להפך. עם סרטים אחרים דווקא אין לו בעיה.

הפתרון: יש הרבה סיבות אפשריות לבעיה הזו, אבל ב-90 אחוזים מהמקרים הבעיה היא שלא מותקן לכם במחשב מקודד DivX.היכנסו לכאן,הורידו והתקינו. להזיק זה לא יזיק.

 

אקספלורר מציג חלונות ריקים:

 

הבעיה: אתם מנסים לטעון אתר או עמוד כלשהו בדפדפן ומקבלים חלון ריק.

הפתרון: ברוב המקרים הסיבה לבעיה היא קידוד שגוי. כדי לתקן, בצעו קליק ימני במקום כלשהו בדף הריק ובחרו Encoding - Auto Select. לעיתים הבעיה נובעת מקובץ פגום במטמון של Internet Explorer והיא חלון ריקתיפתר אחרי מחיקת הקבצים במטמון (בדפדפן: Tools - Internet Options כניסה לחוצץ General והקלקה על Delete Files)שני הפתרונות האלה מתאימים לרוב המקרים. אם הבעיה בכל זאת לא נפתרת היכנסו לאתר התמיכה של מיקרוסופט. חפשו את הסעיף המתחיל במילים "כאשר לוחצים".

 

האינטרנט לא מתחבר:

 

הבעיה: חיבור האינטרנט שלכם בדרך-כלל תקין, אבל מדי פעם אתם לא מצליחים להתחבר. נורת ה"Link" במודם שלכם מהבהבת ממושכות ואז נכבית. אתחול פותר את הבעיה, רק לפעמים.

הפתרון: מדובר ב"בעיית סנכרון" של המודם, האופיינית בעיקר למודמי USB. הפתרון הפשוט הוא לנתק את כל הכבלים מהמודם ו/או לכבות אותו, להמתין דקה או שתיים ואז לחבר מחדש. כמעט תמיד זה יעבוד. אם המודם שלכם ישן יחסית, פנו לספק האינטרנט/התשתית ובקשו להחליף אותו (זה לא יעלה לכם כסף). אם מדובר במודם חדש, נסו לפנות לספק התשתית (בזק/כבלים) כדי שיבדוק את הבעיה. ייתכן שקשיי הסנכרון נובעים מתשתית לא תקינה.

 

בעיות מסך:

 

הבעיה: המסך מרצד, או סובל מ"קפיצות" ועיוותים, ובאופן כללי יש משהו מטריד בתצוגה. מדוע לא שמתם לב לזה קודם? אולי משום שהמחשב או המסך חדשים, ואולי שיניתם משהו, או שמישהו אחר שינה - מה זה חשוב. אתם חשים שהמסך מעייף את עיניכם ואפילו גורם לכם לכאב ראש. אולי בכלל הבעיה אצלכם? ואיך יודעים?

הפתרון: בעיית תצוגה יכולה להיות קשורה לפגם במסך, שידרוש תיקון או החלפה. אבל לעיתים קרובות יותר הבעיה נובעת מהגדרות תצוגה שגויות או הפרעות חשמליות. היכנסו להגדרות התצוגה (קליק ימני על שולחן העבודה ובחירה ב-Properties- Settings - Advanced). הקליקו על הלשוניתMonitor, כשהמסך משגע (צילום: שוקי גלילי)ושימו לב לערך של תדר הרענון (Refresh Rate) המופיע בתיבת הבחירה שבמרכז החלון. אם הערך שמופיע הוא 70 הרץ או פחות, כנראה שגיליתם את הבעיה - שימו לב שמסומנת האופציה Hide modes that this monitor cannot display; היכנסו לתיבת הבחירה ושנו את תדר הרענון לערך הגבוה ביותר הנתמך (בדרך-כלל 85 או 100 הרץ).דברים נוספים שכדאי לעשות: לנסות לתקן את כוונון המסך, ובעיקר לבדוק אם הקטנת הבהירות (Brightness) עוזרת. תמיד טוב לנתק,לכבות או להרחיק מכשירי חשמל שמחוברים קרוב למחשב, כמו נורת פלואורסנט, מכשיר רדיו וכדומה. ואם אתם יושבים מול מחשב במשך כמה שעות בכל יום, וסובלים מיובש בעיניים, אדמומיות ו/או כאב ראש, אז לא יזיק ללכת לרופא. בינתיים, אם יש לכם משקפי ראייה ואתם לא משתמשים בהם ליד המחשב, נסו לעשות את זה. נסו גם להשתמש ב"תחליף דמעות" (עדיין כדאי להיוועץ ברופא עיניים, אבל מניסיוננו אלו שתי העצות הכי מקובלות והן די מוכיחות את עצמן.

במידה והמסך מציג עיוות בצבעים: בלי שום סיבה שאפשר להצביע עליה, תצוגת המסך משתבשת - נצבעת אדום או כחול, או נקטעת בפסים אנכיים עבים, או מקבלת מראה פסיכדלי.

הפתרון: אתחול בדרך-כלל יפתור את הבעיה. אם הוא לא פותר אותה, הניחו שיש לכם בעיה במסך או בכרטיס הגרפי. ברוב המקרים, הבעיה היא חיבור רופף - של המסך לכרטיס או של הכרטיס ללוח. מנתקים מהחשמל, מוציאים בזהירות, מכניסים בעדינות חזרה ומפעילים שוב. אם הבעיה חוזרת על עצמה אפשר לנסות לנקות את המגעים עם מעט אלכוהול. בעיה בכרטיס הגרפי לרוב נגרמת כתוצאה ממגע לא מושלם וכל מה שצריך הוא להעניק לו דחיפה קלה כלפי מטה ולהדק את הבורג שלו.

 

ה-USB לא מגיב:

 

הבעיה: אתם מחברים התקן כלשהו לאחת מיציאות ה-USB והמחשב מתנהג כאילו כלום לא קרה. בכל פעם זה קורה עם יציאת USBאחרת.

הפתרון: יציאות ה-USB משמשות לא רק כדי להעביר נתונים אל המחשב וממנו, אלא גם כדי לספק חשמל לצרכנים קלים כמו מקלדת, עכבר, דיסק-און-קי וכדומה. כשמספר התקני ה-USB גדל, נדרש לפעמים מקור מתח נוסף. הפתרון הפשוט הוא לרכוש מרכזיית USBחיצונית ("מפצל") עם אספקת חשמל משלה. במקרים נדירים הבעיה קשורה לבאג ב-BIOS ותיפתר על-ידי עדכון BIOS. קרוב לוודאי שתוכלו למצוא על כך פרטים באתר האינטרנט של יצרן לוח-האם, אבל אם אינכם יודעים כיצד לעדכן בעצמכם תנו למישהו אחר לעשות את זה - ביצוע שגוי עלול גם להזיק.

 

USB קדמי לא עובד:

 

הבעיה: כמו בסעיף הקודם, אבל עם יציאת USB מסוימת, לרוב זו שנמצאת בקדמת המארז.

הפתרון: לפעמים יציאת ה-USB קבועה במארז ואינה מחוברת ללוח-האם. הסיבה הכי נפוצה למצב הזה: הטכנאי שהתקין את המחשב שכח לחבר את הכבל הקטן שיוצא מהלוח אל השקע הקבוע במארז. אפשר להציץ בתוך המחשב ולראות. אם אין כבל לא בעיה להשיג כזה (בכל חנות אביזרים). אם המחשב חדש - פנו לספק ותנו לו לשבור את הראש.

צור קשר עוד היום.

 

צור קשר עוד היום

כל הזכויות שמורות ל פי.סי.בי פתרונות מחשוב לעסקים©